Motivation

För att bli motiverad krävs ett väl definierat mål. Skriv ner VAD du vill och VARFÖR du vill det. Sätt helst också upp en TIDSPLAN. Att ha en bild som påminner om målet är också bra. Se till att dina mål är realistiska och uppnåbara!

Exempel: Jag vill gå ner 10 kg på 3 månader för att må bättre och orka mer.

Gör sedan upp en plan på HUR du ska nå målet. Skriv ner det också.

Exempel: Jag ska äta sunt varje dag (gärna ännu mer detaljerat) och promenera 10000 steg varje dag.

För att bibehålla motivationen krävs en känsla av att man närmar sig målet. Därför är det bra med delmål. Ju längre det är till målet desto fler delmål behöver du!

Exempel: Mitt delmål är att gå ner 5 kg på 1 ½ månad. Mitt huvudmål är att gå ner 10 kg på 3 månader för att må bättre och orka mer. 

Man skiljer på inre motivation som kommer från den egna viljan att uppnå någonting och yttre motivation som skapas av utomstående förhållanden (exempelvis att kunna ha en speciell klänning - läs storlek). Bäst resultat får man när man har både inre och yttre motivation samtidigt. 

När motivationen tryter (för det gör den då och då för oss alla) kan man tänka på sitt mål för att få tillbaka den. Helst tar man då fram pappret man skrivit ner sina mål på och tittar på bilden om man har en sån. Utan ett väl definierat mål är det näst intill omöjligt att hitta någon motivation. Så börja med att definiera ditt mål. Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Bra tips! De ska jag testa på! :)

2008-09-30 @ 09:40:46
URL: http://ceciliaberglund.blogg.se/
Postat av: Cecilia

sv: Tack, jo men det är alltid roligt med tips och sånt man själv inte testat på.

2008-09-30 @ 10:07:23
URL: http://ceciliaberglund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du har bar tips måste jag säga, det är kul att läsa. Det är jätte bra de där med att tidsplan och skrivandet. En kul grej är att skriva ner man man har gjort varje träningspass. Och någon gång man känner sig omotiverad kan man kolla tillbaka så lär man se vilka framsteg man har lyckats gjort "där orkade jag träna så mycket mer än den gången" "där han jag mer så mycket". Man lär bli peppad !! :D :D

2008-09-30 @ 11:31:54
Postat av: Linda

Ah shit vad kul verkligen, jag har torr hy=(

Vad behöver du mer för uppgifter?

Skall bli skitkul detta!

Ser fram emot,när drar det igång?



Kramar!

2008-09-30 @ 14:35:08
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Poseur

Tack, det här inlägget hjälpte verkligen :D

2008-09-30 @ 16:08:24
URL: http://madeulooktoday.devote.se
Postat av: Cecilia

tack så mycket! :)

2008-11-30 @ 14:21:01
URL: http://ceciliaberglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0