Laktosintolerans

Laktos är mjölksocker och laktosintolerans innebär att tarmen inte kan bryta ner mjölksockret pga avsaknad av enzymet laktas. Symptomen är magknip, uppsvälldhet, diarré och gasbildning. Många som är laktosintoleranta vet inte om det men det finns ett enkelt test som kan göras hemifrån för dig som misstänker att du kan vara laktosintolerant.

Jag är själv laktosintolerant och undviker därför många mjölkprodukter. Men det finns ett stort sortiment laktosfria produkter som gör att jag slipper besvären. Det finns även låglaktos-produkter men dom smakar inte lika bra, tycker jag. Besvären är ofarliga men väldigt otrevliga. På apoteket finns en receptfri tablett som heter Lactrase som kan användas när man exempelvis är bortbjuden eller ska äta på restaurang. Tabletten innehåller enzymet laktas och hjälper därmed din kropp att bryta ner mjölksockret.

Komjölksallergi är något helt annat. Då är man allergisk mot mjölkprotein. Mer om laktosintolerans och olika matallergier finns att läsa här.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Allt möjligt. Jag springer, använder min crosstrainer, kör spinning, power yoga m.m. :) Vad tränar du?

2008-09-22 @ 09:55:43
URL: http://sannakumlin.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ja okej, men sånt är ju skönt det med! :)

2008-09-22 @ 10:11:11
URL: http://sannakumlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0