Optimism Vs. Pessimism

Är du en optimist eller en pessimist? Ser du glaset som halvtomt, halvfullt eller fullt? Faktum är att hur vi väljer att tänka och se på saker påverkar vårt välbefinnande i högsta grad. Optimister är gladare, friskare och lever längre!

Om du nu är en obotlig pessimist så går det faktiskt att ändra på genom träning i positivt tänkande. Vi kan själv välja hur vi tänker och om vi ska ha en optimistisk eller pessimistisk syn på tillvaron. Den som tror att saker och ting kommer att bli bra ser ofta också till att dom blir bra (och vice versa). Många gånger sker detta helt omedvetet - tankarna påverkar oss utan att vi vet om det.

Den som står inför en uppgift och intalar sig att hon inte kommer att klara det (pessimist) kommer med största sannolikhet inte heller att klara den uppgiften. Såvida inte uppgiften är så svår att det vore naivt att tro att man ska klara det (hoppa jämfota till månen) är det alltså större sannolikhet för optimisten att klara av samma uppgift som pessimisten troligen misslyckas med.

Den som alltid förväntar sig det värsta för att förhoppningsvis bli positivt överraskad när det värsta inte sker, blir sällan positivt överraskad. En bättre inställning vore att förvänta sig det bästa och njuta av vad livet erbjuder. Exakt hur och varför det fungerar på det viset är forskarna oense kring. Det finns alltså flera olika teorier. Men man vet att optimister är gladare, friskare och lever längre! Därför kan det vara all idé att försöka se lite ljusare på tillvaron.

Nå, är glaset här ovanför halvtomt, halvfullt eller fullt?

Kommentarer
Postat av: Kostrådgivaren

Ja, men i det fallet med äpplena tyckte jag att det var väldigt intressant och en viktig sak att tillägga så det hade jag inga problem med. Det är mer de som förväntar sig att det man inte skriver om - det vet man inte.



Jag har fått ta bort vissa kommentarer för att de varit orelevanta och rent av otrevliga, men annars är jag öppen för andras åsikter. Dock inte att behöva försvara mig överdrivet mycket för det är inte därför jag började blogga. I så fall tar jag hellre den diskussionen via mail. Men annars är såklart ordet fritt! :)



Jag är nog eptimist för det mesta, förutom när det gäller tid. Haha! Brukar säga att jag är tidspessimist, för kan man vara tidsoptimist borde man väl kunna vara tvärtom med? Jag kommer alrid försent och får ofta vänta på alla andra. That's me!

2008-11-04 @ 22:29:57
URL: http://kostradgivaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0