Lugnande ljud

Det viktigaste ljudet du kan omge dig med är tystnad.

Jag är själv väldigt förtjust i tystnaden, eller åtminstone naturliga ljud och samtidigt väldigt känslig för ljud i övrigt. Jag har aldrig radion på i bakgrunden, som många har. Däremot lyssnar jag gärna "aktivt" på musik, dvs musik som jag själv väljer. När TV eller dator är igång har jag dom så tyst att jag precis hör det jag vill höra. När det blir för mycket bakgrundsljud "stänger jag av" och hör ingenting. Jag orkar helt enkelt inte sålla bland ljuden.

Tystnad är en lyx som många är helt ovana vid. Det behöver i och för sig inte vara helt tyst men milda, rogivande och invanda ljud är avslappnande. Undersökningar har visat att ljudet av vågor som slår mot stranden påverkar våra hjärnvågor på samma sätt som meditation. Det kan därför sänka blodtrycket och pulsen, samt minska ångest.

Unna dig själv en stunds tystnad då och då! Det är otroligt bra för välbefinnandet :)

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Hej Tezzan!

Jag håller verkligen med dig i texten ovan. Jag tror att många bara slår på t.ex. radion av ren slentrian. Jag brukar rekomendera de kunder som jag coachar som är stressade att stänga av bilradion när de åker hem från jobbet. De behöver en lugn och tyst stund för att kunna fundera och reflektera. Många tycker att det har hjälpt dem mycket då de hinner varva ner innan de kommer hem.

Må gott!

2008-11-05 @ 19:07:59
URL: http://ulrikagabriel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0