Första advent

För varje dag som går poppar det upp fler och fler ljusstakar, tomtar och julgranar överallt. Men det är på söndag som det är första advent och det är då jag kommer att pynta mitt hem. Så gör jag varje år. Ingen tjuvstart här hemma alltså ;)

Men jag längtar och jag har köpt årets första pepparkakor idag, som barnen längtansfullt trånar efter. Burken öppnas på söndag ihop med Blossa Blåbärsglögg (som jag fick när jag fyllde år). Helgen därefter bakar vi lussebullar och gör egna pepparkakor. Köket börjar fyllas med inpackade julklappar och julkänslan kryper sig på i lagom takt.

Vad har det med wellness att göra? Jo, jag vet att många stressar sig sönder och samman till jul. Allt som ska hinnas - allt som "måste" göras. Mitt råd är därför att bara göra det du VILL göra! Prioritera! Sätt dig i lugn och ro en stund och fundera över hur du vill fira jul och vad som är viktigt för dig. Sen ser du till att du får den jul du vill ha, utan stress, utan "måsten". Min lista ser ut så här:

- Jag vill julpynta första advent
- Jag vill baka egna lussebullar och koka egen knäck
- Jag vill sätta julskinkan i ugnen på lillejulaftonskväll och vakna till doften på julaftons morgon
- Jag vill se tindrande, förväntansfulla ögon och ha det mysigt med dom jag älskar
- Jag vill ha levande ljus, julmusik och ge bort julklappar med mening

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Det låter så härligt och så sunt ditt julstökande. Jag håller fullkomligt med dig. Älskar den här tiden och har med åren lärt mig att INTE stressa och göra saker som jag tror att andra förväntar sig av mig. Julen är en härlig högtid för och med familjen och då ska den vara på våra villkor.

2008-11-27 @ 20:53:43
URL: http://ulrikagabriel.blogspot.se
Postat av: Anonym

Vilken härlig sida! Jag blir lugn i själen av denne(Förutom all reklam som svindlar runt...ler...) Jag håller själv på att flytta just nu... men vår tanke är att på det nya stället så ska vi ta det lugnt och stöket ska inte få vara där. Vi ska pynta och fixa undan för undan för vi har gott om tid på oss.

Det är härligt med adventstiden... Och naturligtvis handlar det om attprioritera.

Lotta

2008-11-28 @ 11:30:51
URL: http://www.viktinfo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0