Nöjd och glad

Efter jobbet blev det jul-shopping i Kristianstad, som är en mysig stad att gå och handla i. Det blev en ny outfit till julafton, några julklappar till barnen och en födelsedagspresent. Väl hemkommen möts jag i dörren av en himmelsk doft. Yngsta dottern har bakat pepparkakor :) 

Nu sitter jag här nöjd och glad och känner tacksamhet över min lott i livet. Om en stund ska jag packa ihop äldsta dotterns julklappar som ska skickas till USA och helst hinna dit innan jul. Om jag fick välja skulle jag vilja fira jul ihop med alla mina barn men dom två vuxna döttrarna firar jul på annat håll i år. Plötsligt slår det mig att jag ju inte heller firat varenda jul med min egen mammis. Hon måste ha känt likadant då som jag gör nu. Livet är ständigt föränderligt och en del saker måste man acceptera även om det gör ont i ett sentimentalt modershjärta när barnen flugit ut. Det viktigaste är trots allt att "boet" finns kvar och att dom utflugna vet att det alltid finns plats för dom där.

Julen är och förblir en mysig, magisk och magnifik tid på året och jag önskar er alla några lugna, glädjerika, fantastiska veckor med god mat och trevlig samvaro. Mitt råd är att dra ner förväntningarna, skippa stressen, prioritera det du tycker om och gör julen till en upplevelse som du och dina nära längtar tillbaka till. Det kommer trots allt en ny jul vartenda år och hinner du inte baka egna mandelformar i år kan du göra det nästa år ;) Gör det som är viktigast för dig så att du får tid över att njuta ihop med dom du älskar. För även om det kommer en ny jul nästa år är det inte säkert att dom du älskar kommer att dela den med dig då. So what? om det ligger dammråttor i hörnen. Det är kanske roligare att göra ett pepparkaksslott än att städa! Vem minns med glädje en sönderstressad person med golvmoppen i högsta hugg?

Ja, idag blev det mest filosofiskt "svammel", men ni förstår nog min poäng. Jag kan inte veta vad som är viktigast för just DIG - men vad det än är hoppas jag att du ser till att just det står i fokus de närmaste veckorna. Ta hand om dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0