Att unna sig att må bra

Det är viktigt att unna sig att må bra. Att ta sig tid att bara vara och göra sånt man innerst inne allra helst vill. Eller att göra det som på grund av tidsbrist inte blivit gjort förut. Ingen mår bra av att ha ogjorda saker som gnager på medvetandet.

Jag som till exempel hade tänkt baka lussebullar förra helgen skulle vilja göra det idag. Nu är ju inte det det enda jag skulle vilja göra på min lediga dag. Jag vill verkligen klippa min hund (ett par timmars arbete), jag vill ut och promenera, jag vill tvätta så jag har rena kläder till nästa vecka när jag ska åka på kurs, jag vill umgås med familjen och jag vill ha egen tid att bara vara då jag helt enkelt gör ingenting (lägg märke till att det inte finns ett enda måste i min värld).

Frågan är hur jag ska få tiden att räcka till. Jag kunde ju klart hetsa upp mig och börja flänga runt som ett gehu, det hade säkert gått att få det gjort innan kvällen utan problem. Men jag stressar inte för det mår jag inte bra av. Och när inte jag mår bra så mår ingen i min närhet bra. Då blir jag nämligen ett otrevligt monster som varken ser eller hör men gärna höjer rösten. Vill det sig riktigt illa slutar det med totalkollaps då jag bara sätter mig i ett hörn och gråter - kanske mest för att det ger så dåligt samvete att bete sig så. Nej, sånt har jag slutat med.

Istället gäller det att prioritera, kompromissa ibland och att våga be om hjälp. Jag kan ju be barnen att baka lussebullar. Dom blir kanske inte riktigt likadana som om jag själv hade gjort dom, men det blir i alla fall lussebullar (utan att mitt monster behöver släppas fram). Jag kan promenera till och från "klippstugan". Det blir kanske inte riktigt som en skogspromenad, men jag slår två flugor i en smäll. På så vis hinner jag både tvätta och umgås med familjen under förkvällen och kan ta lite egen tid både nu på morgonen och ikväll. Att unna sig att må bra behöver inte vara svårare än så.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Du är så klok du Tezzan. Att liksom leva livet med KVALITET och inte kvantitet, det är väl det som är grejjen. Önskar dej en fortsatt härlig Luciahelg.

2008-12-13 @ 16:42:42
URL: http://ulrikagabriel.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0