En bra dag + några språktips

Det blev en bra dag idag. En lång skogspromenad gjorde susen för mitt välbefinnande. Ronja (min dvärgschnauzer) är nu också nybadad. Nicklas har köpt sig en råttbur och Linda har varit hos en kompis och ridit.

 

Ett tips för att må bättre är att ändra sitt språkbruk. Låter det konstigt? Prova själv! Här är två små förändringar du kan göra:

1. Byt ut ordet måste mot ordet vill (helst ihop med orden ..för att..). Exempel: Jag måste jobba :( byts ut mot Jag vill jobba för att ha råd med .... :) Om ditt ..för att.. inte är tillräckligt starkt låt bli att göra den saken just då. Det är få saker som man faktiskt måste vid ett givet tillfälle. Nästa dag kanske det känns annorlunda.

2. Låt bli ordet inte. Det är ett negativt ord. Ju mindre du använder det ordet desto bättre kommer du att må. Fyll dina tankar med positiva ord och en positiv meningsbyggnad. Det betyder mer än du tror!

Två små förändringar men det kan vara ganska svårt att genomföra dom. Utmana dig själv! Det tar ungefär 21 dagar att bilda en ny vana. Mer tid än så krävs inte - och resultatet kan hålla hela livet.

För en tid sedan bytte jag själv ut frasen "det var så lite" (när någon tackar mig för något) mot frasen "för all del". Det låter trevligare och när jag säger "för all del" så förringar jag inte själv det jag gjort, vare sig det var stort eller smått. En liten förändring som faktiskt kan göra under för självkänslan. Prova!

Kommentarer
Postat av: Qvinna DeLuxe

Vad är din metod?



Q

2008-08-06 @ 22:36:32
URL: http://qvinnadeluxe.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ser ut att vara en perfekt bur! Har ni hittat sm varelser som ska bo i den än? Jag kan bidra med assistans när ni ska välja om ni vill?



Är det linnet som Linda har på sig födelsedagslinnet? Det ser så ut, men svårt att se på bilden.



Kram

2008-08-07 @ 08:13:18
URL: http://tinawinde.blogg.se/
Postat av: Tezzan

Japp, det är linnet hon fick av dig, Tina. Hon gillar det verkligen!



Nästa vecka ska vi hälsa på råttuppfödaren, on el to kväll. Är det något speciellt man ska tänka på när man väljer?

2008-08-07 @ 11:08:22
URL: http://herbatezzan.blogg.se/
Postat av: Tina

Jag tror att man ska kolla på samma som man kollar med hundvalpar. Är den skygg? (testa med hand ovanför huvudet) Är den klättervillig? Bits den genom gallret? (inte så trevligt) Verkar den trygg med hantering? Får ni "kontakt"



Kolla öron, klor och tänder. Tänderna får inte vara bakåtväxande liksom. Kolla hullet och pälsen. Svansen ska vara jämn och inte "fnasig". Ibland har de lite rött vid ögonen, det är INTE blod, utan deras tårsekret. Det brukar uppkomma vid retning eller stress. Ögonen ska vara klara små pepparkorn.



Hanar kan vara "hårdare" än honor i temperamentet, men ibland är honom (liksom tikar) lite rivigare och försvarar sig. Hanar luktar dessutom inte så gott ;-)



En råtta biter i princip aldrig. Om den är trängd eller har ungar kan det dock förekomma. En råtta som biter mår inte bra, det är ett viktigt tecken.



Ja, jag kan skriva en hel uppsats, men det bästa är att googla er fram till alla frågor som kommer senare.



2008-08-07 @ 11:34:54
URL: http://tinawinde.blogg.se/
Postat av: Tina

Blir det en eller två råttor?

Var bor uppfödaren?

2008-08-07 @ 11:35:54
URL: http://tinawinde.blogg.se/
Postat av: Qvinna DeLuxe

Jag tror att fett har "fördelen" att innehålla mer än dubbelt så mycket energi än kolhydrater/protein.

Min lilla lunch av smör/ost var ca 400 kcal. Jämför om du ätit 70g grönsaker eller 70g choklad eller 70g tonfisk eller 1 ägg (50g)? DE sakerna blir du inte så mätt på och det är bara chokladen som innehåller lika mycket energi men den kommer från socker, dvs tas upp snabbt och försvinner lika snabbt=hungrig snabbt igen...



/Q

2008-08-07 @ 11:46:22
URL: http://qvinnadeluxe.blogspot.com
Postat av: Tezzan

Det ska bli två råttor, helst vita honor har jag förstått. Uppfödaren bor i Råby precis utanför Hörby.

2008-08-07 @ 15:46:56
URL: http://herbatezzan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0