Tjejklassikern

Den utlitmata utmaningen?!

Tjejklassikern består av 4 dellopp som alla ska genomföras inom ett år. Det spelar ingen roll vilket lopp man börjar med. Det finns heller inga tidskrav i de olika loppen men för att klara av att genomföra en tjejklassiker krävs styrka, uthållighet, hälsa och vilja.

De fyra loppen:

Tjejvasan 30 km skidor
Tjejvättern 90 km cykling
Vansbro tjejsim 1 km simning
Lidingö tjejlopp 10 km löpning

För att lyckas krävs inte "bara" styrka, uthållighet, hälsa och vilja. Startavgifter, utrustning och resor till/från loppen ska också betalas. Jag funderar allvarligt själv på att satsa på att göra en tjejklassiker. Det hade varit förbannat roligt samtidigt som det verkligen hade sporrat till träning!

I dagsläget är jag en 40-årig (snart) promenerande vardagsmotionär. Jag har inte stått på ett par skidor sen barnsben och det är många år sedan jag sprang (mer än några meter för att slippa bli blöt när det regnar). Att simma en kilometer är inget problem - i varje fall inte i bassäng. Jag har som mest cyklat Ringsjön Runt (3 mil) och det är några år sedan.

För min del vore det nog bäst att ta simningen och löpningen först och spara de verkliga utmaningarna till sist för då är jag ju närmare slutmålet och vill fortsätta bara därför. Att börja med tjejvasan eller tjejvättern känns omöjligt men jag tror det kan bli verklighet om jag lyckas med simningen och löpningen först. Det skulle innebära att jag startar i juli 2009 för att vara klar i juni 2010. Men träningen får förstås starta långt tidigare. Först och främst måste konditionen byggas upp, sen styrka och uthållighet. Jag får försöka hitta en "tränare" som kan vägleda mig i träningen.

Är det någon där ute som genomfört en tjejklassiker? Tips, råd, pepp?!

Kommentarer
Postat av: Tess

hehe mm. Jag var nervö redan innan o det visste han så det var inte särskilt snällt. Varför han ens skulle påpeka tarmarna vettefasen. Menmen :)

2008-10-13 @ 17:28:32
URL: http://tess021.blogg.se/
Postat av: Linda

Har du sett min recension?

Vad tyckte du?

2008-10-13 @ 18:22:11
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej!

Jag är anmäld till Tjejvasan och satsar på att göra Tjejklassikern nästa år. Gjorde cyklingen i våras och konstaterar att det gick bra mycket bättre och snabbare än jag trott/hoppats på! Skidåkning är inte min grej - har inte heller stått på skidor sedan många år men 30 km ska man väl klara?! Fick råd av svågern som är f d skidåkare att köra stavgång med långa stavar för att få igång hjärta och lungor lite mer - det ger effekt! Vi brukar inte få så mycket snö men is och då kan man staka sig runt på skridskor för att få in rörelsen i axlar och rygg. Träna ländryggen tror jag också kan vara bra - rodd kanske? Lycka till!

2008-10-13 @ 19:10:19
URL: http://utmaning2009.blogspot.com
Postat av: Malou

nej, men det verkar kul :D jag fick mina grejer i fredags, har inte haft tid i helgen som du kanske förstår ;) provade de första idag, ska ta skrubben imon, och efter det får du en recension :D skriver länken här då! tack för att jag får vara med i testpanelen!

2008-10-13 @ 22:35:41
URL: http://madeulooktoday.devote.se
Postat av: Anonym

Jag tror på att utmana sig själv även om det låter väl tufft. Mycket vilja och framförallt TID till att träna krävs förstås. Jag kommer förevigt beundra dig om du klarar det! Även om du bara skulle lyckas halvvägs...:-)

2008-10-14 @ 07:10:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0