Tjuvstart

Idag är det "julafton" hemma hos oss eftersom mina barn sen sprider ut sig till olika platser. Det betyder att klapparna ligger färdiga under granen och julskinkan står i ugnen. Det är dom viktigaste ingredienserna till en lyckad julafton här hos oss :)

Min julskinka är alltid sockersaltad (rimmad) och jag steker den på låg värme över natten. Då vaknar vi till doften på julaftonsmorgon och bättre finns inte! Jag skär av svålen, höjer värmen i ugnen rejält och griljerar skinkan med en blandning av skånsk, stark senap, äggula och ströbröd. Sen får den svalna en stund och familjen börjar provsmaka. En del av skinkan används till frukosten, resten hamnar på julbordet. Julskinkan har en speciell plats i våra hjärtan ;)

I övrigt består vårt julbord av utvalda favoriter: ägg, sill, lax, makrill, vörtbröd, ost, revben, köttbullar, prinskorv, leverpastej, leverkorv, rödbetssallad, skinka, ris á la malta, julmust.

Vilka är dina favoriter på julbordet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0