Gör din egen GI-musli


För ett tag sen efterlyste jag läsarnas egna müslirecept. Här är ett som kom från Zandra via mail. Denna müsli innehåller massor med goda nyttigheter och rostas dessutom i ugnen.

Ingredienser

·       5 dl havregryn (alt. fiberhavregryn)

·       5 dl rågflingor (alt. en blandning av vetegroddar & dinkelflingor)

·       1 dl valnötter, hackade

·       1dl pistaschnötter, hackade

·       ½ dl krossade linfrön

·       1 dl torkade aprikoser, hackade

·       4 msk rapsolja

·        ½ dl vatten

·       2 msk flytande honung

·       1 msk kanel

•       1 tsk kardemumma


Tips: Våga experimentera(!), ha havregrynen som bas, sen ta lite av "det man har". Jag brukar ha bovete-, dinkelflingor & vetegroddar. Samma gäller med nötterna & torkad frukt. Varför inte blanda i hackade mandlar, hasselnötter, paranötter & cashewnötter. Jag brukar själv tycka om att även ha i solrosfrön, pekannötter & pumpafrön! Kokosflingor & russin kan ju även vara alt. att ha i! (ska man använda russin ska dom ej vara med i ugnen utan läggs i då müslin är klar).

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla gryn & flingor med alla hackade nötter, frön & torkad frukt (ej russin) i en bunke. Blanda vatten, olja, honung, kanel & kardemumma & häll i bunken. Rör om med händerna. Bred ut blandningen på en långpanna (med bakplåtspapper i botten) & sätt in i ugnen i ca 20 min. Rör om i pannan då & då. Låt svalna & förvara müslin i en burk med lock.

Denna GI-müsli är jättegod att ha i vanlig "mild naturell yoghurt". Vill man lyxa till det är det supersmarrigt att skiva/skära ner lite färsk frukt som äpple, banan eller nektarin som är min favorit  =)

Detta recept kommer alltså från Zandra, tack så mycket! Är det fler som vill dela med sig av sina egna müslirecept kan ni skriva receptet i en kommentar direkt här på bloggen eller maila det till mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0