Rött kött

Vad tänker du på när du hör benämningen rött kött? Jag tänker på oxkött. Men efter att ha läst senaste numret av IForm (16/2008) måste jag tydligen revidera mina tankar en aning. Där menar man att rött kött kommer från nötkreatur, får, get, häst och gris. Det vill säga fyrfota djur.

Vidare är det tydligen så att risken för cancer minskar om man begränsar sitt intag av rött kött. Värt att fundera på, tycker jag! Medaljens baksida är ju att det blir svårare att få i sig tillräckligt med protein som ger mättnad och fungerar som kroppens "byggstenar". Särskilt vid hård träning är det viktigt med mycket protein.

Kroppens proteinbehov kan säkerställas (utan rött kött) via animaliska källor (fisk, skaldjur, fågel, mjölkprodukter, ägg) och vegetabiliska källor (sojabönor, tofu, havregryn, kikärtor, grovt bröd mm). När man äter ur båda dessa livsmedelsgrupper får man också lättare i sig de vitaminer och mineraler som exempelvis veganer lätt får brist av.

Oxkött äter jag otroligt sällan och har därför trott att jag äter väldigt lite rött kött. Men griskött äter jag ofta (även om kyckling, quorn och lax är mina favoriter) så det är kanske dags att ersätta en del av grisköttet med sundare alternativ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0