Var aldrig nöjd!

Jag har aldrig träffat en människa som är nöjd! Du kanske tror att du är nöjd därför att i vårt språk används ordet nöjd ofta som synonym för glädje. Det står till och med så i Svenska Akademins Ordlista. Men om man tänker efter så betyder inte nöjd och glad samma sak. Några exempel:

Om du är nöjd med äppleträdet i din trädgård planterar du inte ett plommonträd.
Om du är glad för äppleträdet i din trädgård är det fullt möjligt att du planterar ett plommonträd också.

Den som är nöjd gör inga förändringar, sätter inte upp mål, planerar ingenting. 
Den som är glad för någonting kan mycket väl ändå förändra saker, sätta upp mål och planera någonting nytt.

Går man istället till engelskan så har vi ordet content (nöjd) som definieras så här: "Satisfied with what one is or has; not wanting anything more or anything else" (nöjd med det man är eller har, vill inte ha något mer eller något annat).

Med den definitionen är det kanske lite lättare att förstå varför jag kan säga att jag aldrig träffat någon som är nöjd! Jag skulle inte ens vilja träffa någon som är nöjd! Det strider mot världsordningen att inte vilja något mer eller något annat. Utveckling är en förutsättning för allt liv. Inte ens en blomma är någonsin nöjd. Den vill hela tiden växa lite mer och sprida sina frön lite längre bort. En nöjd blomma skulle snart vara utrotad!

Jag lever mitt liv som de flesta andra. Jag är glad, lycklig, förbannad, stolt, ledsen, arg, rädd, modig, frustrerad, nostalgisk, orolig, sorgsen och ibland euforisk. Men jag är aldrig nöjd! Jag vill hela tiden något mer med mitt liv. Lära mig något nytt, utvecklas, uppleva något nytt, förbättra mig själv eller mitt hem osv. Däremot är jag glad och tacksam för det jag har och för vad jag uppnått så här långt.

Den som är nöjd strävar inte längre framåt, hon har stagnerat. I motsats till blomman som bara har två mål (att växa och föröka sig) är människan mer komplex och våra mål kan vara många och skiftande. Vi reviderar våra mål och ställer upp nya mål fortlöpande. Ibland omedvetet. Har du några mål, några önskningar, några drömmar? Bra! Då är inte du heller nöjd. Men jag hoppas att du ändå är både glad, stolt och lycklig! För det blir man när man når sina mål. Oavsett om det handlar om nytt jobb, viktkontroll, barnuppfostran, husbygge eller betydligt mindre saker. Men när man nått ett mål är det dags att sätta upp ett nytt och det sker vare sig du tänker på det eller inte. Så tro inte att du är nöjd utan sola dig istället i glansen av glädje, stolthet och lycka!


Kommentarer
Postat av: Regina

Jag brukar ofta säga att jag är nöjd..då får jag väl sluta med det och säga att jag är glad istället.

Det låter ju dessutom härligare med glädje, stolthet och lycka =)

2008-10-03 @ 11:47:56
URL: http://reggs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0