Bålstabilitet

Nu har jag kommit ett par veckor in på mitt träningsprogram och känner att det är dags att utveckla lite. Istället för att då bara göra mer av samma sak tänker jag lägga in lite bålstabilitetsövningar, som sägs vara skadeförebyggande.

Med bålstabilitet menar man inte enbart styrkan i de stabiliserande muskelgrupperna utan främst koordinationsförmågan i bålens muskelgrupper. Det finns massor att läsa om just detta - klicka här för en artikel inklusive förslag på enkla övningar.
Den som tränar på gym kan med fördel delta i core-pass för att träna bålstabilitet.

Kommentarer
Postat av: Ulrika Gabriel

Jag har en sk. balansboll - en STOOOR ljusblå boll som är kanon att träna bålstabilitet på. Har haft funderingar att ta den till jobbet och sitta på den vid skrivbordet när jag har telefoncoaching.

MEN, jag ser en syn framför mig då jag mitt under ett viktigt samtal tappar balansen och hamnar liggandes på golvet med benen i vädret... Vad ska den stackars kunden tro? Jag vågar inte riktig prova. Annars är det kanon att sita på bollen en stud när man tittar på TV



Altt gott!

2008-11-12 @ 11:36:30
URL: http://ulrikagabriel.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej igen!

Jo men visst kan man göra en massa avancerade övningar på balansbollen - det är effektivt vill jag lova. MEN det räcker faktiskt att sitta still (försöka) en stund också. Du måste hela tiden jobba med att hålla balansen, och det gör du med hjälp av musklerna i bålen.

Såg att jag inte kunde stava till "Allt" i förra kommentaren. Jag försöker igen ;-),



Allt gott!

2008-11-12 @ 16:42:10
Postat av: Anna Ståhl

Core är kanonkul, men plankan är heeeemsk :)

2008-11-13 @ 23:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0