BMI

BMI är en förkortning av engelskans Body Mass Index och visar förhållandet mellan din vikt och din längd. Räkna ut ditt BMI-värde och se om du har undervikt, normalvikt eller övervikt.
Vikt (kg) Längd (cm)

BMI

Free JavaScripts provided
by The JavaScript Source


Gränsvärden för BMI enligt WHO:

Kvinnor bör ligga mellan 18,6 - 23,8 (23,9 - 28,6 är övervikt; mer än det räknas som fetma).
Män bör ligga mellan 20 - 25 (25 - 30 är övervikt; mer än det räknas som fetma).

Om du behöver sänka ditt BMI kan du använda ett av dessa viktminskningsprogram (öppnas i nytt fönster).

I vissa fall är inte BMI lämpligt att använda. Det gäller:

  • Kroppsbyggare; eftersom muskler väger mer än fett och värdet du får blir missvisande
  • Barn och ungdomar upp till 18 år

  • Kommentarer
    Postat av: Linda

    Intressant att veta!

    2008-09-02 @ 20:46:50
    URL: http://ndail.blogg.se/
    Postat av: Linda

    Kanske det, men jag tycker att jag äter rätt! Men jag har inte tränat på några veckor för jag inte har mått så bra, därför får jag träningsverk.

    2008-09-03 @ 08:21:00
    URL: http://spjatte.blogg.se/
    Postat av: malix

    tack för kommentaren i min blogg


    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0