Vitamin B1

Vitamin B1 (tiamin) används när kroppen omsätter kolhydrater, av nerver o muskler och vid kroppens energiproduktion. Inlärnings- och uppfattningsförmågan förbättras och vitamin B1 påverkar även hjärtat och matsmältningen.

De viktigaste kostkällorna för vitamin B1 (tiamin) är magert griskött, inälvsmat, bönor, ärtor, sparris, vetegroddar, jäst och i Sverige även spannmål då dessa ofta är berikade med vitamin B1.


Tyvärr blir det stora förluster av tiamin vid tillagning eftersom tiamin har hög vattenlöslighet. Normal förlust av tiamin vid tillagning är 30-50% av det ursprungliga tiamininnehållet. Lång varmhållning ger stora förluster.

Brist på vitamin B1 ger inflammation i nerverna, matsmältningsproblem, hypoglykemi, besvär med hjärtfunktionen, ryggskott, ischias och/eller hudbesvär. Allvarlig brist på vitamin B1 kan även leda till uppkomst av sjukdomen beriberi som är en nervsjukdom. Alkoholberoenden ger ofta brist på vitamin B1.

Rekommenderat dagligt intag (RDI):

  • Män: 1,1-1,4 mg
  • Kvinnor: 1-1,1 mg
  • Gravida: 1,5 mg
  • Ammande: 1,6 mg
  • Barn: 0,3-1 mg

Vitamin B1 (tiamin) kan lagras i kroppen. Det mesta finns i våra muskler och resten finns fördelat i hjärta, lever och njurar. Det finns inga kända risker med vitamin B1.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag ville bara tipsa om min insamling till rosabandet i kampen mot bröstcancer på min blogg. Många bäckar små...

2008-10-02 @ 16:02:25
URL: http://mittlivsomsuperstar.blogg.se/
Postat av: Ginger

Åh att rosta pumpakärnor har jag inte tänkt på. Det får jag ju testa =) Tänkte försöka göra en pumpalykta till halloween och vill inte slänga det som är i, tänkte försökt gjort en paj av det, men alla jag känner som smakat säger att det inte är gott =/

2008-10-02 @ 16:31:52
URL: http://www.anna-ginger.com
Postat av: sanna

bra att veta

2008-10-02 @ 19:00:29
URL: http://sannaknows.blogg.se/
Postat av: [ M a k e u p Y o u r M i n d E c o M a g a z i n e ]

Hej! Kolla min blogg. Jag har också en tävling och samarbete med Rosa Bandet! :)



Allt bra med dig idag?

:)

2008-10-03 @ 03:25:31
URL: http://www.evaguillen.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0