Mediciner = gift


Jag är ingen vän av läkemedelstillverkade mediciner. Kroppen klarar sig bra om den bara får god näring (regelbundet). Då är immunförsvaret på topp och kroppen är en fantastisk "apparat" helt designad för överlevnad. Alla mediciner har någon form av biverkningar (oönskade verkningar) utöver den verkan som man vill ha (exempelvis smärtlindring). När man läser i FASS eller i läkemedlets bipacksedel under rubriken biverkningar blir man rädd.

För läkaren (och patienten) är det hela tiden en balansgång mellan verkan och biverkan. Är den önskade verkningen tillräckligt stor och biverkningarna tillräckligt små för att man ska stoppa i sig giftet? I så fall fortsätter man troligen med behandlingen. Men när biverkningarna blir för stora, kanske till och med överskuggar den önskade verkningen, då avbryter man genast och provar ett nytt gift!

Ja, jag vet att jag är cynisk nu. Det beror förmodligen på egna dåliga erfarenheter av mediciner plus att min egen kropp är fullproppad med mediciner för tillfället. Och jag gillar det inte! En gång var jag en hårsmån från döden på grund av jag fick antibiotika som gav mig en anafylaktisk chock. Min dotter ringde ambulans och räddade därmed mitt liv. Men visst är antibiotika bra, det är inte det jag menar. Utan antibiotika hade vi klarat oss slätt mot bakterierna. Jag menar bara att man ska ha respekt för mediciner och äta dom endast när det verkligen behövs. Bakterier idag är ju i många fall resistenta mot antibiotika just för att människor äter det i tid och otid.

Just nu äter jag värktabletter för att överhuvudtaget kunna fungera. Smärtor är ett gissel utan dess like. Tabletternas biverkningar är många. Den ena tabletten är inte snäll mot magen (så då behövs en annan medicin för det), den andra tabletten orsakar dåsighet. Dessutom äter jag sedan två dagar en antihistamintablett (receptbelagd) för klåda över hela kroppen. Troligen beror det på att jag bytt sköljmedel men jag kan inte låta bli att undra om det inte är de andra medicinerna som orsakar klådan. Den tabletten (i kombination med de andra?) blir jag så trött av att jag knappt kan hålla mig vaken. Så, fullproppad med gifter och vetskapen om att läkemedelstillverkarna nu tjänar stora pengar på mig, sitter jag här omtöcknad och känner att min kropp och min hjärna inte längre är enbart mina eftersom medicinerna har så stor påverkan på mig. Vill bara sova!

Men jag måste på något sätt ta ställning till huruvida medicinernas verkningar eller deras biverkningar är störst och TYVÄRR måste jag säga den smärtlindring jag får är viktigast just nu. Och det gör mig skitförbannad! För jag vill inte proppa min kropp full med gifter egentligen....

Kommentarer
Postat av: anna

Klåda är en mycket vanlig biverkning av tramadol, både jag och mamma led kraftigt av det i början men det har försvnnit nu. Kan du inte uthärda utan Tavegyl som är en hemsk medicin...?

2009-01-07 @ 09:49:49
Postat av: Mirja-Liisa

Jotack, jag har ätit antidepressiva i åtta år, sen en månad tillbaka har jag varit fri från dessa. Bestämde mig direkt att sluta med dom när jag fick diagnosen Diabetes. Det fick jag "tack vare" att de antidepressiva medicinerna gav mig ätstörningar och en övervik på nära 40kg.

Mediciner är gift! Men nu får jag ta insulintabletter istället.

2009-01-07 @ 20:40:35
URL: http://mirjaliisa.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Hua ja, misttänker idag min tredje(!) halsfluss inom loppet av 1 ½ måndad. Sonen är också dålig. Skrämmande tycker jag att det är och antibiotika är jag ingen större fan av...

Är jag hos läkaren brukar jag alltid fråga om det finns någon möjlighet att klara sig utan medicin. Har en kanonbra familjeläkare som vet om min inställning och henne litar jag på.

Hoppas att du blir av med din värk snart så att du slipper alla mediciner!

Kram.

2009-01-08 @ 07:51:42
URL: http://ulrikagabriel.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0