Farlig plast?


Bisfenol-A är ett ämne som av forskare misstänks ge ökad risk för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Det här ämnet finns i många typer av plast. Uschiamej! Jag som lägger matrester i plastburkar och ofta har min dricka i en vattenflaska äv plast. Det här måste kollas upp!

I botten på varje plastsak finns en liten trekant med en siffra i. Om den siffran är en 4 (fyra) kan du vara lugn men om det är en annan siffra kan plasten innehålla bisfenol-A. Enligt livsmedelsverket är siffran 7 (sju) i en triangel liksom beteckningen PC de symboler som används då plasten faktiskt innehåller bisfenol-A. Står det däremot PP är det lugnt.

De vattenflaskor jag använder kollades snabbt och dom innehålller INGEN bisfenol-A. Nu återstår att gå igenom köksskåpen och kontrollera alla mina andra plastgrejor.

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Ska du med på Spotlifes bloggfest?

2009-01-15 @ 20:52:41
URL: http://junitjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0