Veckans vinnar-intervju


Gittan, som vann stegräknartävlingens första vecka, i denna veckas vinnar-intervju:

1. Vilket landskap bor du i?  I Skåne, som är ett mycket trevligt landskap bara man slipper städerna.

2. Ålder? 58 höstar, snart 59.

3. Vad arbetar du med? Hundar - Ideellt genom brukshundklubben, om det nu räknas som arbete. Även om det är kul så kan det vara nog så jobbigt ibland.

4. Vilken stegräknare använder du (märke, modell) och var har du köpt den? Det vet du bättre än jag. Fast jag vet att jag köpt den av dig. (Tanita PD724 köpt på WellnessCenterOnline)

5. Hur ser en normaldag för dig ut? 3-4 dagar i veckan tränar jag egna hundar samt andra hundägare och deras hundar. Promenader med hundarna ca 4 ggr varje dag blir ca 2-4 timmar/dag. Varierar ganska mycket  som du ser. Dessutom bor jag i ett tvåplanshus och eftersom jag är en aning virrig blir det en hel del spring upp och ner i trappan. När jag är uppe har jag glömt något där nere och när jag är nere har jag glömt något där uppe.

6. Kan du lämna något tips åt de andra deltagarna? Skaffa hund och trappor! Glöm bilen om du har mindre än 5 km till jobbet, skola, kompisar eller vart du måste bege dig. Cykla eller gå så ofta du kan! Börja träna! Spelar ingen roll vad det är, bara du tycker det är roligt. Spelar heller ingen roll hur gammal du är när du börjar. Själv var jag 48 år när jag började med jogging och därefter Friskis & Svettis.
.    
7. Ägnar du dig åt någon annan form av träning också? Var tyvärr tvungen att sluta med både lätt löpträning och jympa med Friskis & Svettis för några år sedan pga värk i kroppen. Men idag var jag på ett Ki-balans pass. Ska testa detta några gånger och hoppas det fungerar för det var roligt. Dessutom känns det alltid skönt och tillfredsställande när man har varit iväg på ett träningspass. Det gäller bara att hitta något som passar just för dig och din livsstil. 

 8. Något annat du vill berätta? Faktum är att ju mer du håller igång med fysisk aktivitet (som du upplever som roligt och stimulerande) desto nöjdare blir du med dig själv och din tillvaro. För mig är naturen och framförallt skogen en plats som inte bara ger möjlighet till fysisk aktivitet utan även ger mig mental stimulans och avkoppling. Ett bra och trevligt initiativ tycker jag den här stegräknartävlingen är. Inte för att jag vann denna gången, utan för att den förhoppningsvis ska peppa igång många så att de hoppar upp ur älsklingsfåtöljen och ger sig ut på vandring. Kanske leder det till att vi kan göra lite vandringar tillsammans så småningom.

  Kram till alla  /  Gittan  
(har ingen blogg)

Kommentarer
Postat av: Monica

Jag blir så avundsjuk på det där med att ha ett arbete där man har vardagsmotionen inbyggd. OCH dagsljus och frisk luft. Själv sitter jag på min arma bak hela dagarna och knappar på ett tangentbord. Eller i ett konferensrum. En usel arbetsdag, med mycket möten, kan i värsta fall ge sisådär 1500 steg... Sen har man resten kvar liksom...

2009-02-10 @ 14:02:35
URL: http://www.tagganer.blogspot.com
Postat av: anna

håller med ovanstående. Går i bästa fall 2000 steg på jobbet och då har nio timmar av dagen gått, sen när man kommer hem ska man hinna handla, tvätta, hjälpa barn med läxor, äta och allt annat. Det är minsann inte så lätt att få ihop 8-10 tusen steg på den tid som finns kvar. Men det är skönt att gå och man mår bra av det!!

2009-02-11 @ 14:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0