Vinterkräksjuka

Under vinterhalvåret drabbas många av det som i folkmun kallas för vinterkräksjuka. Symptom som illamående, magsmärtor, kräkningar och diarré sätter stopp för oss i ett par dagar och är allmänt otrevligt. Sjukdomen är ofarlig och går oftast över inom 2-3 dagar. 

Vinterkräksjuka orsakas av ett calicivirus. Man insjuknar oftast mycket hastigt och smittsamheten är väldigt hög.

För att undvika att bli smittad bör du:

  • alltid tvätta händerna noga, framför allt före måltider och efter toalettbesök.
  • använda flytande tvål och pappershandduk på ställen där många är samlade, t.ex. skolor, förskolor, arbetsplatser och andra offentliga miljöer.
  • undvika att äta av bufféer där många händer kommer i kontakt med maten.
  • undvika att besöka magsjuka personer.

För den som blivit smittad gäller främst att få i sig tillräckligt med vatten. Helst små mängder ofta för då kan kroppen lättare ta till sig vätskan. Du ska hålla dig hemma, tvätta händerna ofta och inte laga mat till andra. Du ska vara helt symptomfri i 48 timmar innan du går tillbaka till arbetet/skolan.

(Ett husmorstips som jag fått en gång går ut på att när någon i familjen fått maginfluensa eller vinterkräksjuka så sväljer jag några hela vitpepparkorn varje morgon tills dom blivit friska. På så vis klarar jag mig. Har förstås ingen aning om det är vitpepparns förtjänst, men sen jag fick rådet har jag gjort så och det verkar funka).


Kommentarer
Postat av: Anna Ståhl

Vitpepparkorn vid illamående är kanon! :)



Nu är det snart löning vilket betyder att jag ska skicka iväg en beställning på den där ansiktsmasken också :)

2008-11-17 @ 23:31:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0