Husdjur och hälsa

Husdjur gör att vi mår bättre, både fysiskt och psykiskt. Människor som lever med husdjur har klart bättre hälsa enligt flera studier. De har lägre blodtryck, mindre kole­sterol och bättre kondition. Djurägare gör också tio procent färre läkar­besök än människor utan husdjur. Djurägarna äter mindre mediciner mot hjärtbesvär. Dessutom är stress, depressioner och ångest mindre vanligt förekommande bland husdjursägare.


Hur kan detta komma sig? Djurägare motionerar kanske mer, känner sig mindre ensamma och har bättre självförtroende. Forskarna är inte ense (är dom nånsin det?) om exakt vad det är som påverkar men att husdjur hör ihop med bättre hälsa står i alla fall klart.

Personligen tror jag att det är de psykologiska aspekterna i relationen till husdjuren som påverkar vår hälsa så positivt.

Vilket husdjur man väljer spelar tydligen inte så stor roll. Dom vanligaste husdjuren är hund, katt, akvariefisk, burfåglar, och gnagare.
 


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Hej!

På många äldreboenden finns det nu både hundar och katter därför att man vet att de boende mår MYCKET BÄTTRE av det. De blir piggare, gladare och mer stimulerade. Så visst tror jag att djur är bra. Tyvärr är vi en allergisk familj, så hos oss kan det på sin höjd bli guldfiskar. Inte så härligt att kela med, men vackert och rofyllt att titta på.

2008-11-09 @ 12:03:39
URL: http://ulrikagabriel.blogspot.se
Postat av: Lenita

ooh ja!! jag är nog hundra säker på att mina vovvar räddat mitt mående! utan dem hade jag med säkert haft deppression!Hundarna tillåter lixom inte att man gräver ner sej i det jobbiga, utan man måste gå vidare och det viktigaste ut och gå!!

2008-11-11 @ 18:24:11
URL: http://lenitatheone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0