Tandläkare


Hur vet man om en tandläkare är bra eller dålig?
Hur vet man om behandlingen man får är rätt eller fel? Om man nu inte är tandläkare själv alltså. Jag har i alla fall ingen aning. Saken är den att jag bet sönder en tand för några år sedan och hade rejält ont. Då sade min tandläkare att det enda vi kunde göra för att rädda tanden var att rotfylla den. Okej. Man tror ju på sin tandläkare, eller hur? Själva rotfyllningen var för jävlig... det är allt jag kan säga. Och inte försvann smärtan heller. Återbesök med lugnande ord om att det kan ta tid innan smärtan försvinner. Helt normalt. Okej. Fler återbesök där översta lagningen byttes och fler lugnande ord. Jag ville dra ut tanden men det avråddes jag bestämt ifrån. Osv, osv, osv.

Nu, flera år senare, har jag fortfarande ont. Så ont att jag knaprar smärtstillande tabletter, vaknar på nätterna och är allmänt grinig mot min omgivning. Idag var jag hos tandläkaren igen. Nu ville hon slipa ner tanden lite för att avlasta den tills efter hennes semester. Så fan heller - du rör inte min tand! Jag har ont! Jag vill veta vad som kan göras för att slippa ha ont. Ut med tanden och in med bro, brygga, krona, stift eller vad som helst. Förklara för mig vilka alternativ som finns och för- respektive nackdelar så att jag kan ta ställning. -"Det kan jag inte göra idag. Då får du boka en ny tid efter min semester". 500 kronor fattigare och inget blev gjort. Jag har inget förtroende för henne längre. Imorgon ska jag ringa runt och försöka få tid hos någon annan. Jag behöver ett andra utlåtande.

Kommentarer
Postat av: anna

Var går du till tandläkaren? Jag går till Christina på tandläkarhuset och är jättenöjd!Fast å andra sidan har jag ju inga problem och behöver således inte ifrågasätta något...

2008-07-23 @ 07:17:49
Postat av: Tina

Det låter VERKLIGEN som om du behöver ett andra utlåtande. Tandläkare är skit. Jag saknar ju en "kindtand" om sitter som 6e tand framifrån. Jag spräckte den, så det var väl mitt eget fel. Men poängen är att man klarar sig fint utan den, så om du av någon anledning inte KAN eller VILL sätta stifttand utan istället måste göra en brygga eller liknande så tycker jag att du kan bespara dig det lidandet. Inta bara kostnaden, utan även tiden det tar, och det faktum att de måste slipa ner omkringliggande tänder (som säkert är friska?) Jag kunde inte ha stift pga avsaknad av ben att fästa i, så nu är jag tandlös. ;-) Det syns ju inte, och jag märker inte av det, så för mig fungerar det ju. Men det beror på var tanden sitter såklart :-)

2008-07-23 @ 07:25:24
URL: http://tinawinde.blogg.se/
Postat av: Tezzan

Svar till Anna har skickats via e-mail. Jag vill ju inte bli anklagad för att sprida sladder på internet om någon speciell tandläkare ;)



Jag har också hört andra som dragit ut en tand utan problem, så jag fattar inte varför min tandläkare vägrar. Hon har alla möjliga bortförklaringar som att de andra tänderna kommer att flytta sig och mitt utseende kommer att förändras då. Fast det gäller den näst bakersta kindtanden. Kanske kan jag klara mig genom att bara dra ut den och inte göra något mer alls?

2008-07-23 @ 09:46:31
URL: http://herbatezzan.blogg.se/
Postat av: Tina

Hmmm, konstigt.

JA, tänderna flyttar sig, men det är verkligen marginellt. Och HUR skulle ditt utseende förändras? Visst, man får lite glesare mellan tänderna, men för mig har det bara varit positivt. Jag har vääääldigt trångt innan nämligen. Det låter som om hon 1) är rädd för att bli anklagad för felbehandling genom att inte göra NÅGOT

eler 2) bara vill tjäna pengar på dyra och onödiga ingrepp som bara botar symptomen och inte problemet.



BByt tandläkare, det brukar jag göra när jag blir missnöjd ;-)

2008-07-23 @ 11:49:34
URL: http://tinawinde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0