Snart nyårsafton!

Många är dom som sätter upp nyårslöften, bara för att bryta dom några veckor senare. Det handlar ofta om att sluta röka, gå ner i vikt, börja träna eller något liknande. Så går man ut hårt och halvvägs in i januari tar det tvärstopp. Därför brukar jag säga att man inte bör avge något nyårslöfte utan istället sätta upp mål. Ett mål kan man nämligen inte bryta. Det kan revideras, omvärderas och anpassas men det kräver eftertanke och kan knappast ses som ett "misslyckande".

Ett löfte är statiskt medan ett mål är flexibelt. Psykologiskt har det stor betydelse. Ta exemplet att sluta röka. Om det är ett nyårslöfte röker man kanske sin "sista" cigarett precis innan tolvslaget och redan innan man går och lägger sig känner man suget efter ännu en cigarett. Om man inte faller dit redan här så vaknar man med abstinens och undrar hur i h-e man kunde vara så dum så att man lovade sluta röka. Att bryta ett löfte är faktiskt inte något dom flesta gör lättvindigt. Om man däremot har som mål att sluta röka, då har man lagt upp en plan för hur det ska gå till. Man har ofta delmål och man har funderat igenom eventuella tillbaka-fall. Dessa ses då inte som ett misslyckande, eller ett brutet löfte, utan enbart som ett felsteg och chansen att nå målet är större när man har en plan att följa.

Dom flesta träningslokaler runt om i Sverige är överfulla i början på året. Efterhand som månaderna går tunnas folkmassan ut. Många börjar banta för att i slutändan väga ett par kg mer än på nyårsafton. Brutna nyårslöften? Säkert en hel del.

Mitt råd är att istället ta en lugn stund med papper och penna för att formulera ett mål. Målet ska vara detaljerat och frågan varför? ska besvaras. Exempelvis: "Mitt mål är att träna 3 ggr per vecka för att ................". Skriv också vilken typ av träning det ska vara, var den ska utövas och hur länge. När ska målet vara uppfyllt? Gör en tidsplan! Sätt upp delmål. Bestäm när utvärdering ska ske.

Känns det jobbigt? Det tar bara en liten stund. Och det funkar mycket bättre än "Jag lovar att jag .............". När du medvetet jobbar för att nå ett mål är det just målet som är i fokus, när du avgett ett nyårslöfte hamnar själva löftet i fokus. Denna skillnad är enorm och påverkar dina chanser att lyckas otroligt mycket.

Kommentarer
Postat av: Therese

Ack så sant! September ägnades åt funderingar och i oktober sattes målet på pränt och nu är det till att jobba för att nå målet - mitt mål är Tjejklassikern under 2009. Det går upp och det går ner med träning men målet det finns där och (hemska tanke) blir jag sjuk eller inte kan så får jag revidera målet och göra det över 2009/2010 - inga brutna löften utan omvärdering.

2008-12-28 @ 08:58:53
URL: http://utmaning2009.blogspot.com
Postat av: Siolia

Åh jag håller med dig totalt. Är lite less nu på alla mina vänner och deras nyårslöften. Det började redan innan jul "jag ska sluta efter nyår" Varför inte bara ta tag i saken istället för att skjuta upp det, eller som du säger. Lugnt och stilla fundera på det och sedan bestämma sig. Inte göra det sen och sen och sen...då kan det lika gärna vara.

2008-12-28 @ 12:22:56
URL: http://siolia.blogg.se/
Postat av: emmasresa

Vårat nyårlöfte blir att slutföra vårat projekt! :D

2008-12-28 @ 12:25:48
URL: http://emmasresa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0