Perspektiv på livet

Jag är rik! .... och det är kanske du också. Enligt ett mail jag fick idag är man rikare än 75 % av jordens befolkning om det finns mat kylskåpet, man har ett jobb, tak över huvudet och en säng att sova i.

Om man dessutom har ett konto på en bank, lite pengar i börsen och småslantar i en ask, då tillhör man de rikaste 8 % av jordens invånare.

Nu vet jag inte om siffrorna stämmer men det ger lite perspektiv på livet. Att vara rik handlar inte bara om pengar - i alla fall inte för mig. Att ha människor som bryr sig om en är nog en av de största rikedomar man kan ha. Familj, vänner, arbetskamrater. Hälsa är en rikedom som många tar för givet. Tänk bara vilken rikedom det är att ha fem sinnen, speciellt nu i jultid. Du kan se utsmyckningarna runt omkring dig, du kan känna lukten av exempelvis nybakade pepparkakor, du kan lyssna på julmusik, du kan känna smaken av exempelvis julskinka och känna lyckan av att få en kram (känsel) av någon du tycker om.

Erfarenheter och kunskap är en rikedom som ingen någonsin kan ta ifrån dig! På ett vis skulle man kunna säga att varje människa är rik på sitt eget sätt. Var tacksam för just det som är din rikedom och gläds åt de gåvor som livet gett dig. Just du - som läser detta just nu - är extra gynnad. Varför det? Du är en person som kan läsa i en värld där det finns 2 miljarder analfabeter. Det är rikedom :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0