Mikrosömn

Ibland är man bara så att man knappt vet vart man ska ta vägen. Sängen är väl det enda vettiga stället men man kanske inte har tid att sova mitt på dagen. Trött kan man vara av olika anleningar, kanske har man sovit dåligt på natten, i mitt fall beror det nog mest på att kroppen hela tiden kämpar mot bakterieinfektionen i tanden (jag väntar på nytt recept på antibiotika - kunde inte äta det jag fick förut pga allergi).

Lösningen, oavsett anledningen till tröttheten, kan vara mikrosömn. Det handlar alltså om att somna och sedan vakna direkt. Då känner man sig uppiggad och orkar fortsätta dagen. Men om man somnar till och sover en stund känner man sig ofta ännu tröttare när man sen vaknar. För att försäkra sig om att man vaknar direkt kan man exempelvis hålla något i handen. När man somnar tappar man föremålet vilket väcker en. Första gången jag hörde talas om detta trodde jag att det var humbug men det fungerar verkligen!

Kommentarer
Postat av: anna

Tricket är att inte sova mer än en kvart för då går man ner i djupsömn!

2008-08-27 @ 07:25:08
Postat av: mickan

Måste jag testa , superbra ju för jag somnar alltid om på morgnarna när jag ska upp till skolan , så får man stressa ihjäl sig typ. Sv: Ja ! din blogg var väldigt bra ! :)

2008-08-30 @ 00:23:57
URL: http://kelisch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0