Lindas äppelkaka

Barnen gillar min äpplekaka med smulpaj men jag gillar Lindas äppelkaka bättre. Hon gjorde en sådan till efterrätt ikväll utav äpplena vi fick igår och här kommer receptet (fast det inte är särskilt nyttigt):

Skala och skiva några äpplen. Lägg dom i en ugnsfast form.

Blanda ihop:
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
2 tsk bakpulver

Tillsätt 150 g margarin

Smula blandningen över äpplena och grädda i ugnen, 200 grader, ca 15-20 minuter.

Servera med vaniljsås eller glass.

Kommentarer
Postat av: Zandra

Hej!

Paj är smarrigt, men kom på min favvo smulpaj som jag bara måste dela med mig av.



Med Rabarber:

ca 500 g rabarber (ca 1 liter skivad)

1-1½ dl socker

1 msk potatismjöl

För att variera brukar jag ibland krydda med lite kanel, kardemumma & blanda i äppelbitar el Jordgubbar.(Man kan givitvis använda vilka bär som helst, färska som frysta, men då ska man nog ha lite mindre socker)



häll över socker & potatismjöl på bären/frukten, i en form & blanda runt.

Ta sedan:

100 g margarin

2-3 msk socker

1 ½ dl dinkelmjöl, alt fullkornsmjöl(eller vilket mjöl du har i ditt skåp)

1 ½-2 dl Fiberhavregryn



Du smälter margarinet i en kastrull, blanda ner det andra i kastrullen , det ska bli lite halv klumpigt men ändå "bre bart".

Bre över denna blandning på frukten i formen. Om man vill kan man ju ha lite mandel flan på eller kokos(det e bara fantasin som kan stoppa). In i ugn i 225 g i ca 10-15 min, till pajen fått färg! Servera men vanilj visp!Mumms....

Detta är min absoluta favvo.Super enkel & snabb att göra. Jag brukar göra den en dag innan eller på morgonen då jag väntar besök & sen brukar den få stå i ett tag igen i ugn så att den blir lite varm innan servering. Ett annat tips är att jag brukar på sommaren göra dessa pajer i aluminium formar & fryser in, sen då jag behöver fixa ngt sanbb till ett "oväntat besök" brukar dessa komma till pass. :) Lycka Till!









2008-08-27 @ 10:01:14
Postat av: Tezzan

Det låter jättegott! Är det fler som har recept dom vill dela med sig av?

2008-08-27 @ 10:28:05
URL: http://herbatezzan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0