Husdjur VS Skadedjur

Min son vill köpa råttor. Inte en råtta utan två råttor. Han säger att han vill ha dom som husdjur. Alla barn vill väl vid något tillfälle ha ett eget husdjur? Nicklas är ju gammal nog (14) att själv ta hand om dom också. Svårt att säga nej. Men vi har ju en framavlad råttjägare (Ronja, min dvärgschnauzer) i huset, det kanske jag ska upplysa honom om?

Råttor är ju skadedjur av stora mått i det fria men dom är också intelligenta, trevliga varelser. Jag känner flera som haft en (en!) råtta som husdjur och jag har faktiskt ingenting emot det även om jag inte vill ha "vilda" råttor springande runt huset. Blir dom lika tama och trevliga om man nu har två? Nicklas säger att det är förbjudet att bara ha en råtta eftersom dom är flockdjur och därför måste man ha minst två. Hundar är också flockdjur men man får lov att bara ha en. Hur är det med akvariefiskar? Många fisksorter är ju stimfisk - är det då förbjudet att bara köpa en? Skyddar lagen råttor mer än hundar? Hästar är också flockdjur och där tror jag faktiskt att det är förbjudet att bara ha en ensam häst i en hage. Men när det gäller hundar blir ju vi människor deras flock. Råttor kanske inte accepterar oss på samma sätt? Är det någon som vet? Det här måste jag ju bara ha mer information om!


Kommentarer
Postat av: Tina

Nicklas har rätt, det är forbjudet idag att bara ha en. Men visst, de blir inte riktigt lika tama. Köper han från djurraffär eller seriös uppfödare så vägrar de nog sälja till honom bara EN råtta, men om ni kolla på blocket så kanske ni kan köpa en råtta som ska omplaceras. Det var så jag köpte Ruth. Men då är de viktigt att man verkligen kolalr så djuret mår bra (fys o psyk) eftersom det då rör sig om en äldre individ. Men jag kan hjälpa er om ni hittar någon liten sötnos, jag har ju faktiskt en hel del råttfarenheter.

2008-08-01 @ 14:39:45
URL: http://tinawinde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0