Dagens rätt

Jag har aldrig kokat rotmos - förrän idag. Inte har jag tyckt om det heller - förrän jag åt det på jobb för en tid sedan och märkte att jag gillade det. Nu har jag alltså gjort egen rotmos för första gången i mitt liv och serverade det med köttkorv (fläskkorv) precis som man ska. Barnen åt med blandad förtjusning. Nicklas gillade mest korven, Linda var nog vrålhungrig för hon åt upp alltihop och Johanna tyckte mest om själva rotmosen. Här är receptet:

1 stor kålrot
6-7 medelstora potatisar
2 stora morötter
6 kryddpepparkorn och lika många vitpepparkorn
3 buljontärningar
1 ½ liter vatten
salt och svartpeppar
ca 25 g margarin

Skala och dela rotsakerna i bitar. Häll vatten, buljongtärningar, pepparkorn och salt i en stor kastrull. Kok kålrot och morötter ca 20 minuter. Lägg i potatisen också och koka tills allt är mjukt. Häll av vattnet och använd gärna en elvisp för att göra mos. Ha i margarin och smaka av med salt och peppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0